Mediaprofilen tillverkar GIFbilder i Keynote

Eleverna i Mediaprofilen åk 5 och åk 6 har gjort egna GIFbilder i iPadappen Keynote. Tryck på bilden för att få den att röra sig.

 

 

 

 

Februari 2022

I skrivande stund är den 2 februari 2022. Vi tittar tillbaka på en intensiv och händelserik start av vårterminen. Covidläget i samhället har satt sin prägel på det mesta i skolans värld. Många elever och personal har varit hemma antingen sjuka eller i karantän.

Covid-läget i samhället gjorde att vi fick tänka om kring vårt Öppna hus. Istället för att ställa in så ställde vi om. Vårt öppna hus genomförde vi utomhus med en presentation visandes på ett vitt lakan. Våra besökare satt på sittunderlag i vår fina amfiteater.

Under januari månad släppte vi också fjärde avsnittet av Högastenspodden. Denna gången intervjuades alla våra profillärare om sina profiler och vad som är speciellt med dem. Podden hittar du på Spotify genom att söka efter Högastenspodden.

https://open.spotify.com/episode/5ohDgh93erk7TP3vzlueK8?si=gkPDQBXJS4m5Gq7rsBDZLQ

Trevlig februari önskar vi på Högasten!

 

Spännande saker händer hos Högastens skolrestaurang

I måndags hade köket besök av elever som är med i matrådet. De fick hjälpa personalen i skolrestaurangen under dagen för att få en inblick i hur de jobbar med hållbar mat, matsvinn och att köket lagar mat från grunden. De förberedde även tisdagens ugnspannkaka.
 
Matrådet är en grupp elever som själva anmält intresse för att skapa en trivsam måltidsmiljö, arbeta för en klimatsmart lunch och få ner matsvinnet bland annat.
 
I veckan satte köket igång deras skolprojekt. Åk 2 får studiebesök på tisdagar och åk 5 får 3h prao på torsdagar. Målet med projektet är få eleverna att förstå hur vi jobbar och varför.
För att se mer vad som händer i vår skolrestaurang, följ dem på Instagram. Kontot heter Vart gröna skafferi

Högastensskolan har blivit med podcast

Mediaprofilen på skolan har dragit igång en podcast. Tanken med podcasten är att skapa intressant innehåll för elever, personal, föräldrar och alla andra som är intresserade av vad som händer på Högastensskolan.

Du hittar podden på Spotify. Sök efter Högastenspodden och glöm inte att följa den så missar du inga nya avsnitt.

 

Utepedagogik i F-3”

Det här läsåret har F-3 börjat med utomhuspedagogik. Varje dag har en klass lektion ute i skolans närmiljö. Just nu arbetar vi med matematik och det knyter an till det som vi arbetar med inne i vår mattebok.
”Det man gör med kroppen fastnar i knoppen.”
Hälsningar
Pernilla  och Bettis

Arbete med graffiti i åk 5-9

Bildprofil elever åk 5-9  har under läsåret 20/21 arbetat med ett skapande skola projekt. Graffiti konstnären Ludvig Lindholm har med våra elever haft workshop och föreläst om graffitis historia, de olika teknikerna och stilar. Eleverna har utifrån olika teman skapat graffiti på Gåsebäck graffiti park. Det blev mycket uppskattat, lärorikt och lustfyllt. kreativiteten flödade!

Arbete med pedagogisk tjänstehund på Högasten

 

Pedagogisk tjänstehund 

Saffie är utbildad pedagogisk tjänstehund och är av rasen Shetland Sheepdog. Hon arbetar på Högastensskolan tillsammans med mig Sandra Windfeldt och våra fina elever.

Våra lektioner med hund på Högastensskolan bedrivs i eget rum med separat ingång för att minska att allergenerna sprids vidare. Klassrummet städas extra efter varje onsdag när hundrummet används.

Hunden tvättas i speciellt schampo som minskar allergenerna.

Hur kan en lektion se ut? 

När eleven först kommer till lektionen så börjar de med att sätta en känslosymbol på

”Hur känner jag mig innan lektionen”

Ibland så kan det vara lättare för eleven att använda sig av symboler istället för att prata.

Sen står det svenska på schemat och det kan tränas på många olika sätt.

Vi tränar det oftast genom olika spel som individanpassat för varje elev.

Då sköter Saffie tärningen eller snurran och eleven flytta spelpjäserna. När man hamnar på en ruta så är det olika uppdrag att gör som tillexempel skriv två meningar som ska innehålla dessa ord snö, kyla, pulka, sol, eller så kan det vara läs tre meningar i en bok. Hunden är alltid närvarande och håller sig nära eleven som stöd och uppmuntran.

Som tack lektionen så ger eleven Saffie godis med hjälp av olika hundspel.

Eleverna får ej ge hunden godis från sin hand då det har med säkerheten att göra, så vi använder oss av spel till detta.

Sen avslutas lektion med att vi går igenom hur lektionen har varit, det som varit bra och det som varit mindre bra.

Sen tar vi fram känslosymbolerna igen och sätter en ny symbol på ”Hur känner jag mig efter lektionen”

Fördelarna är stora med pedagogisk tjänstehund på skolor.

  • Motivation till lärandet
  • Motivation till samspel
  • Kravlöst lärande
  • Utveckla och fördjupa relation mellan elev/pedagog. Bygga förtroende.
  • Utveckla empatisk förmåga
  • Öka självkänslan
  • Höja välmående hos eleven
  • Minska rastlöshet
  • Träna tal och språk
  • Öka koncentrationen och uthållighet
  • Blir redo att lära
  • Utveckla förmåga att hantera motgångar
  • GLÄDJE OCH LUSTFYLLT LÄRANDE